MODEL SRZEDAŻY RELACYJNEJ

MODEL SRZEDAŻY RELACYJNEJ

Jeśli czytasz moje artykuły to wiesz, że każdy z nas czy tego chce czy nie jest sprzedawcą – TY również. Teraz pozostaje CI tylko odpowiedź na pytanie:

Jakim sprzedawcą chcesz być?

Czasy, gdy wystarczyło mieć towar i wszystko samo się sprzedawało minęły bezpowrotnie, kiedyś na bazarach był niedobór wszelkich dóbr i produktów. Dzisiaj sytuacja się zmieniła. Jest cała masa produktów i usług, klienci mogą wybierać do woli i decydować czy dana rzecz spełnia ich oczekiwania. Oprócz większej ilości produktów pojawili się także ich sprzedawcy w niespotykanej dotąd ilości. Tutaj pojawia się najważniejsza kwestia. Kiedyś klient wybierał produkt, który spełniał jego oczekiwania, chociaż nie zawsze, czasami brał to, co akurat było. Natomiast dzisiaj w czasach, gdy produktów jest wystarczająca ilość klienci nie biorą tego, co popadnie, wybierają osobę, której pozwalają sobie sprzedać. Wybierają tego sprzedawcę, który bardziej im pasuje, którego lubią.

Relacje

Dzisiaj w największym stopniu o sukcesie w sprzedaży decyduje to czy ludzie Cię polubią. Oczywiście, na krótką metę nie ma to aż takiego znaczenia, ale przecież Ty chcesz pozyskać klienta na dłużej, a nie tylko jednorazowo mu sprzedać. Musisz zadbać o relacje. Aby je zbudować na początku musisz:

Dać się poznać

Nie sprzedawaj na początku klientowi, nie staraj się go przekonać do swoich usług. Na tym etapie najważniejsze jest , aby cię poznał, stań się rozpoznawalną osobą w swoim otoczeniu np.: na siłowni czy społeczności lokalnych biegaczy. Gdy już ludzie wiedzą, że istniejesz

Daj się polubić

Oczywistym jest, że chcemy przebywać w otoczeniu ludzi, których lubimy i to właśnie z nimi wolimy robić interesy niż kimś, kogo nie znamy. Co powinieneś zrobić? Dać coś od siebie, czasami wystarczy dobre słowo i odrobina motywacji, podpowiedź jak wykonywać prawidłowo ćwiczenia, czy zainteresowanie się jego potrzebami i problemami.

Zaufanie

Jeśli jesteś osobą lubianą w swoim otoczeniu musisz pokazać efekty swojej pracy, sukcesy podopiecznych, swoją wiedzę. Dowiedź się, czego oczekuje i udowodnij, że możesz mu pomóc.

Pozwól kupić

Specjalnie nie napisałem, że powinieneś sprzedać tylko pozwolić ludziom na kupowanie od siebie. Teraz, gdy ludzie Cię znają i Ci ufają przychodzi dopiero czas na prezentację swojej oferty, pamiętaj, aby zrobić to językiem korzyści dzięki i czemu klient dokładnie dowie, co mu oferujesz.

Dopiero po spełnieniu tych wszystkich punktów zacznij sprzedawać.

Rafał Wielgosz

Dodaj komentarz